Człowiek. Brzmi dumnie?

Film „Avatar” jest fikcją, ale czy na pewno? Mnie osobiście zmusił do myślenia, do refleksji nad naszą cywilizacją. W rzeczywistości tamte problemy możemy, mogliśmy i zapewne będziemy mogli spotkać w realnym życiu. My, ludzie! Człowiek brzmi dumnie?

Nie dla mnie. Najbardziej rozumne  stworzenia, a niezbyt często korzystamy należycie z tego rozumu. Czasem zwierzęta uczą mnie więcej, niż drugi człowiek. Czasem one są mądrzejsze w swojej prostocie. Nie umiemy uszanować inności. Ten film powinien nauczyć nas, ludzi pokory, większej pokory wobec innych. Taki właśnie jest człowiek i bardzo często właśnie tak się zachowuje. Bez szacunku, uważając, że przecież to my jesteśmy rasą najważniejszą, najmądrzejszą i od nas wszystko, co żyje powinno czerpać wszelką wiedzę. Tymczasem, to my powinniśmy się uczyć……od psa, kota, od wszystkich stworzeń, od Amiszów, plemion indiańskich, od Matki Natury. Prostota jest największym bogactwem.

W systemie Indian… nie istnieje wielka hierarchiczna drabina bytu, na której najniższe miejsce zajmują ziemia i drzewa, wyższą pozycję zajmują zwierzęta, a człowiek stoi najwyżej – szczególnie ten cywilizowany. Wszyscy są postrzegani jako bracia lub krewni (i w plemiennych systemach te związki pokrewieństwa są najważniejsze), wszyscy są dziećmi Wielkiego Ducha, dziećmi naszej Matki [Ziemi] i niezbędnymi częściami uporządkowanej, zharmonizowanej i żywej całości. (Paula Gunn Allen «The Sacred Hoop») – Maria Głowacka „Wierzenia i tradycje rdzennych amerykanów podstawą ich świadomości ekologicznej”

Współczesne społeczeństwo próbuje wszelką „inność” ucywilizować, przystosować do siebie, czasem zniszczyć po drodze. W ten sposób dawne wolne plemiona indiańskie zostały wchłonięte przez zachodnie społeczeństwo. Dziś jego członkowie są trybikami w społecznej maszynie. Czy są szczęśliwi?

Nie żyjemy blisko natury i może dlatego już jej nie rozumiemy, nie potrafimy w niej żyć i również ją próbujemy ucywilizować. Pozdrawiam tu misjonarzy i innych zawodowych „uszczęśliwiaczy”, którzy jadą otwierać dzikim oczy nie widząc, że sami są ślepcami depczącymi czyjeś uczucia.

3 Replies to “Człowiek. Brzmi dumnie?”

  1. „W dzisiejszym świecie nie możemy iść do tyłu.” Czasem trzeba i warto zrobić krok w tył, by móc iść dalej.„Porównania z Indianami czy zwierzętami nie są odpowiednie.”Po pierwsze – tu w ogóle nie chodzi o porównania. Uczyć się od innych – tak napisałam. „Zostaliśmy obdarzeni wysoką inteligencją i z niej powinniśmy korzystać.”Kora mózgowa jest stosunkowo młodym wytworem i dosyć płytko, wręcz pod skórą siedzi w nas zwierze. I naprawdę nie jest trudno doprowadzić człowieka do poziomu niższego w tej hierarchii. Wyższa inteligencja – tej nie przeczę, jestem świadoma różnic, co nie zmienia faktu, tego o czym pisałam. Korzystać z niej – oczywiście, ale z pokorą. Dla mnie hierarchia nie istnieje, a całowanie psa w nosek czy próby zrozumienia siebie wzajemnie, to upraszczanie i uogólnianie tematu. Nie chodzi tu nawet o to, by się zrozumieć, ale by się uczyć od tych najmniejszych. Właśnie tak korzystać z danego nam rozumu, z pokorą i szacunkiem, bez wywyższania się. Ta wysoka inteligencja czasem nas ludzi gubi. Stać nas na więcej.

  2. W dzisiejszym świecie nie możemy iść do tyłu. Porównania z Indianami czy zwierzętami nie są odpowiednie. Zostaliśmy obdarzeni wysoką inteligencją i z niej powinniśmy korzystać. Instynkt człowieka współczesnego tym różni się od instynktu ludów pierwotnych i zwierząt, że jest kontrolowany. Słuchaj i wsłuchuj się w siebie samą a będziesz żyła w zgodzie z naturą i otaczającą rzeczywistością. Mam psa, nawet go całuję w nosek ale on mnie nie rozumie, on mnie próbuje zrozumieć i jakoś się dogadujemy, choć czasem wydaje mi się, że on jest ode mnie mądrzejszy. Ale to nie zmienia faktu, że to właśnie ja jestem wyżej w hierarchii. Mimo to, potrafimy wzajemnie się uszczęśliwiać. To tylko moje relacje z moim psem, którego nazywamy z żoną naszym „synkiem”, bo potomstwem nie zostaliśmy obdarzeni. Otwórz swe oczy i zacznij uszczęśliwiać innych, to wraca w dwójnasób.

Skomentuj

